پسته

پسته و خواص آن در زمینه درمانی و دارویی

پسته یکی از دانه‌های پر طرفدار نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای جهان است. پسته در سوریه، یونان، ایران و کمی هم در ترکیه، ایتالیا و کالیفرنیا کشت می‌شود. البته ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده پسته در جهان است. پسته، گونه‌های بسیار متنوعی دارد؛ و بهترین نوع آن پسته کرمان از کشور ایران است که همین نژاد را در کالیفرنیا کشت می‌دهند. رنگ سبز پسته به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کلروفیل است. طعم، رنگ و بافت بی‌نظیر آن باعث شده تا به عنوان یک افزودنی به سالادها و دسرها شناخته شود و به عنوان طعم‌دهنده کاربرد گسترده‌ای دارد. پسته به صورت بوداده، خام، تازه، خلال شده، کره پسته و … و نیز طعم‌دهنده در داخل شکلات‌ها، بستنی‌ها، شیرینی‌ها، دسرها، پلوها، خورش‌ها و… استفاده می‌شود. پسته رژیم غذایی سالمی برای قلب است که نمودار احتمال بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد. پسته غنی از آنتی اکسیدان لوتین است.

پسته

در مطالعات اخیر که در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا انجام شده است پی بردند که خوردن روزانه چند مغز پسته (که دارای ترکیبات سالم و رژیم کم چربی است) منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد خون می شود. کاهش سطح کلسترول بد به معنای باز ماندن شریان های بدن و انجام کامل عمل خون رسانی قلب می شود. نقل قول از تحقیقات دکتر پنی کریس – اترتون: «در مطالعات ما نشان داده شد پسته رژیم غذایی سالمی برای قلب است که نمودار احتمال بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد. پسته غنی از آنتی اکسیدان لوتین است. لوتین معمولاً در سبزیجات سبز رنگ و میوه های رنگ روشن یافت می شود. پسته در بین آجیل های دیگر در سطح غذایی بالاتری قرار دارد. لوتین پسته از کلسترولی که باعث بسته شدن شریانها می شود، جلوگیری می کند.» حتی در مطالعه ای مقدار پسته خورده شده توسط داوطلبان را افزایش دادند که آزمایش آنها نتیجه بهتری را نشان داد.

توصیه  مهم ما به مردم این است که همیشه خوردنی های تازه بخورند مثلا وقتی میوه های تازه در دسترس است چرا باید آبمیوه های بسته بندی شده بخورند یا  آجیل های خشک شده و ویتامین‌های فرآوری شده مثل میوه، سبزی را به صورت تازه بخورند چون  مواد خشک شده حتما حاوی سم و مواد افزودنی است و هم منفعت های بیشتری دارد. به عنوان مثال پسته را در نظر بگیرید،‌پسته خام و تازه در زمان و فصل خود وارد بازار می‌شود و سرشار از ویتامین و خواص طبیعی است اما همین پسته وقتی که از فصلش می‌گذرد و بعد از یکسال یا دو سال به صورت خشکبار وارد بازار می‌شود هم خواص اولیه خود را از دست داده است و هم احتمال وجود سم افلاتوکسین و مواد مضر دیگر در آن افزایش می‌یابد.

خواص درمانی مغز پسته:

19- پودر پسته، درمان کننده دندان درد می باشد.

20- پسته تغییری در فشار خون و افزایش وزن انجام نمی دهد. اما به خاطر کاری بالایی که دارد، به عنوان یک میان وعده پرکالری شمرده می شود و نباید زیاد مصرف شود. برای کاهش نمک و چربی در رژیم غذایی، باید از خوردن پسته بو داده و شور خودداری کنید. لازم به ذکر است که، ۲۸ گرم پسته، بیشتر از ۱۰ درصد نیاز بدن به فیبر غذایی، ویتامینB۶، ویتامین B۱، منیزیم و فسفر را تامین می کند.

21- تقویت كننده معده است. یک ساعت قبل از غذا سعی کنید خام مصرف شود.

22- باز کننده انسداد و گرفتگی مجاری کبد می‌باشد.

23- برای کسانی که دوران نقاهت بیماری را می‌گذارنند بهتر است روزانه ۱۰ دانه پسته همراه ۳ برگه زردآلو ترش میل کنند.

24- معلولین یا کسانی که لاغر شده‌اند می توانند از روش فوق استفاده کنند.

25- ایرانیان قدیم می‌گفتند اگر کسی پسر می‌خواهد باید پسته بخورد.

26- به خاطر وجود فسفر و کلسیم در پسته برای تقویت سلولهای مغزی و استحکام استخوان بسیار مفید است.

27- آهن موجود در پسته نباید فراموش کنیم کسانی که کم خون هستند می‌توانند روزانه ۱۰ دانه پسته با یک قاشق شربت زرشک ده صبح میل کنند.

28- کسانی که بیماری نقرس، دیابت و یا ناراحتی کلیه دارند سعی کنند پسته کم بخورند.

29- کسانی که درد استخوان دارند یا درد کمرهایی که مربوط به دیسک نباشند می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ گرم پسته میل نمایند.

30- برای درمان استفراغ‌هایی که منشاء صفراوی دارند روزانه ۲ عدد پسته استفاده کنند.

31- برای کسانی که می‌خواهند چاق بشوند روزانه ۲۰ عدد پسته + ۲۰ عدد فندق + ۱۰ عدد بادام زمینی همراه عسل خوب و یک لیوان شیر میل شود. پسته و فندق و بادام را با عسل مخلوط کرده خوب بجوید سپس کمی شیر همراه آن بخورید. منظور این است که بزاق دهان با آنها مخلوط گردد.

32- نسخه دیگر جهت درمان لاغری مغز بادام شیری ۲۵ گرم + پسته خام ۲۵ گرم + گردو ۲۵ گرم + فندق ۲۵ گرم همه را خوب کوبیده با شکر ۱۰۰ گرم مخلوط نموده ۱۰۰ گرم نشاسته به آن می‌افزاییم در شیر مواد را پخته به عنوان غذا میل می‌کنیم.

33- پسته سردی کبد را معالجه می‌کند.

34- به خاطر داشته باشید که پوسته نازک روی مغز پسته را هم بخورید. اين پوسته نازک، درمان کنندة یرقان و ورم طحال است.

35- پسته از سکسکه جلوگیری می‌کند.

36- پسته دفع کننده سموم بدن است.

37- کسانی که لقوه دارند روغن پسته را با مشک مخلوط نموده مالش دهند.

38- پسته متعادل کنندة غدد تیروئید می‌باشد، روزی ۲۰ دانه میل شود.

1- طبع پسته گرم و خشک می‎باشد.

2- پسته در مقایسه با دیگر آجیل ها، مقدار کمی کالری دارد. بدون کلسترول می باشد و دارای مقدار کمی چربی اشباع می باشد. چربی یک منبع انرژی می باشد و کمک به جذب ویتامین های A, E, D و K می کند. پس پسته از آن جایی که دارای چربی می باشد، این امر مهم را نیز انجام می دهد.

3- یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی می باشد.

4- پسته برای تقویت نیروی جنسی مفید است. روزی ۱۵ عدد همراه صبحانه به مدت ۲۱ روز با کمی عسل و شیر بعنوان صبحانه میل شود.

5- تقویت کننده ذهن است. صبح‌ها ۲۰ عدد پسته با چند عدد خرما و یک لیوان شیر میل کنند.

6- تسکین دهنده‌ سرفه است.

7- پسته دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر به هضم مواد غذایی کمک می کند، کلسترول و قند خون را تنظیم می کند.

8- پسته در بین گروه آجیل ها، یکی از بهترین منابع پتاسیم می باشد. پتاسیم ۱ عدد پسته برابر پتاسیم ۱ عدد پرتقال است. مقدار پتاسیم در ۲ عدد پسته بیشتر از ۱ عدد موز می باشد. پتاسیم موجود در پسته، به تعادل مایعات بدن کمک می کند، ضربان قلب را تنظیم می کند و برای کاهش فشار خون نیز بسیار مفید می باشد.

9- همچنین دارای فسفر می باشد و در ساخت استخوان ها و دندان ها شرکت می کند، جلوی خستگی و ضعف را می گیرد و برای تقویت عضلات بدن مفید می باشد.

10- پسته، مقداری منیزیم نیز دارد که منیزیم یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای تبدیل غذا به انرژی می باشد، ضربان قلب را تنظیم می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

11- آهن در پسته برای سرگیجه، خستگی، رنگ پریدگی و کم خونی مفید است.

12- روی برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است.

13- پسته دارای ویتامین های B۶ ، B۱ و E می باشد. ویتامین B۶ کمک به سوخت و ساز پروتئین می کند و در جذب مواد غذایی نیز نقش دارد. ویتامین B۱ باعث افزایش انرژی، تقویت سلول های عصبی و متعادل کردن اشتها می شود.

14- در بین آجیل ها، پسته دارای بیشترین آنتی اکسیدان می باشد. همان طور که می دانید ویتامین E جزو گروه آنتی اکسیدان ها می باشد و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و جلوگیری از خستگی و استرس و نیز جلوگیری از تخریب سلول ها را بر عهده دارد.

15– پسته نیز مانند دیگر دانه ها، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. به خاطر وجود چربی های غیر اشباع، می تواند مقدار کلسترول خون را پایین بیاورد.

16- پسته باعث عملکرد درست مغز می شود و شخص را آرام می کند.

17- این آجیل می تواند جلوی پیشرفت بیماری های مزمن از قبیل سرطان را بگیرد.

18- مطالعات نشان داده است؛ پسته می تواند مقدار کلسترول خوب خون را بالا ببرد و در عین حال مقدار کلسترول بد خون و تری گلیسیرید را پایین بیاورد.

پسته به عنوان یک ماده غذایی گیاهی و نیرو بخش و درمان کننده بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد…

پسته، دانه میوه از درخت پسته است. درخت پسته اولین بار در ترکیه و ایران یافت شد. در آن زمان، پسته غذای اشراف بود. در سال های بعد، فقط در جشن ها و مهمانی ها مصرف می شد. بعدها در انواع دسرها، شیرینی ها، بستنی و حتی به عنوان اشتها آور خورده می شد. این دانه، به خاطر شکلش به نام “آجیل خندان” معروف شد.

روغن پسته

از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می آید که خواص غذایی و درمانی دارد.
روغن پسته یک مرطوب کننده مطلوب بوده و به سرعت جذب می شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی کند و برای ماساژ صورت و بدن گزینه مناسبی است. اسیدهای چرب امگا6 آن اثر زخم های ناشی از اعمال جراحی را از بین برده و از چین و چروک دور چشم و صورت جلوگیری کرده و از همه مهم تر موها را شفاف می کند. مصرف خوراکی این روغن نیز جنبه درمانی داشته و فسفر آن هوش و حافظه را افزایش و اسیدفولیک آن به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می کند.

پسته ی خام بخوریم یا بو داده؟

اگرچه پسته دارای خواص بسیاری است اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری های روده ای، معده ای و … را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. زیرا نصف فنجان از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به 263 الی 526 میلی گرم و منجر به افزایش فشارخون می شود. پس حواستان باشد که هر آنچه از مزایای پسته ذکر شد مربوط به پسته خام است .

خواص پسته برای کودکان

1- پسته انرژی بالایی دارد و دارای پروتئین، چربی، فیبر، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین های گروه B ( فولات، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، نیاسین) می باشد.

2- املاح سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیم به وفور در پسته مرغوب یافت می شود.

3- اسیدهای چرب ضروری بدن و امگا ۳ و امگا ۶ پسته از بهترین روغن های مقوی و مغذی است.

مقدار مصرف مجاز پسته در دوران بارداری

مساله بسیار مهم در مصرف پسته اینه که شور و بو داده نباشه و همچنین برای خانوم هایی که به انواع آجیل و پسته حساسیت دارن به هیچ وجه توصیه نمیشه. چرا که میتونه روی جنینشون هم تاثیرات منفی بذاره . همچنین میزان مصرف پسته هم باید کنترل شده باشه. بیشتر از 10-20 عدد پسته در روز نیاز نیست و کالری اضافی به بدن میرسونه که میتونه در نوع خودش مضر باشه. همچنین میتونه شما رو دچار دل درد و اسهال و یا نفخ زیاد کنه که باز هم برای خانوم های باردار مشکل سازه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *